• Documento sem título Editorial

    Ochoa, Francisco Rojas
  • El tabaquismo en los profesionales de la salud en el municipio Habana Vieja Investigación

    Suárez Lugo, Nery; Caraballoso Hernández, Magali; Hechavarria Negrín, Sandra

    Resumo em Espanhol:

    Introducción: Los médicos y otros profesionales de la salud constituyen una importante fuente de influencia para lograr cambios positivos en la prevalencia de tabaquismo en la comunidad. Objetivos: Identificar la prevalencia, percepción del riesgo y factores favorecedores del tabaquismo en profesionales de la salud. Métodos: Estudio observacional, descriptivo realizado en 731 profesionales del municipio Habana Vieja en el año 2007. Se aplicó una entrevista y guía de observación en la que se midieron variables epidemiológicas relacionadas con la prevalencia y la percepción del riesgo de fumar y de ser fumador pasivo, así como los factores favorecedores al tabaquismo. Resultados: El 36,4 % de los profesionales fumaban, de ellos 91,7 % son enfermeros y médicos. Se demostró una percepción distorsionada y una marcada despersonalización del riesgo de fumar. La presencia de amigos, compañeros de trabajo y parejas fumadores, resultaron factores favorecedores del tabaquismo, al igual que la permisibilidad de fumar en los centros de salud, 60,6 %. El rol de los profesionales de la salud en la prevención y control del tabaquismo se encuentra limitado por la condición de ser fumadores y la baja percepción de riesgo. Conclusiones: La elevada prevalencia de fumadores entre los profesionales de la salud y el escenario favorecedor al tabaquismo del municipio Habana Vieja, constituye un aspecto negativo para la prevención y control del tabaquismo en la comunidad, que no resulta coherente con la importancia que le confiere la salud pública a la participación comprometida de los profesionales sanitarios y no aprovecha las potencialidades que ofrece la atención primaria en el contexto cubano en la prevención y control del nocivo hábito de fumar.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: Physicians and other health professionals represent an important source of influence to make positive changes in smoking prevalence in a community. Objectives: To identify prevalence, risk perception and predisposing factors for smoking in health professionals. Methods: A descriptive observational study was performed on 731 health professionals working in Habana Vieja municipality in 2007. An interview and an observation guide were used to measure epidemiological variables related to prevalence and perception of the risk of smoking and of being passive smoker as well as the predisposing factors for smoking. Results: Of the total amount, 36.4 % of these professionals smoked, 91.7 % of them were doctors and nurses. There were distorted perception and marked depersonalization of the risk of smoking. The relationship with smoking friends, workmates and partners were favoring factors for smoking and also permissibility to smoking in health centers in 60.6 %. The role of health professionals in the prevention and control of smoking is restricted because of their condition of smokers and low risk perception. Conclusions: High prevalence of smokers in health professionals and the favoring setting for smoking in Habana Vieja municipality constitute a negative aspect in the prevention and control of smoking in the community. This is in contradiction with the importance that public health attaches to the committed involvement of health professionals in this field and does not take advantage of the potentialities of the primary health care level under the Cuban conditions for the prevention and control of the harmful habit of smoking.
  • Las tecnicas de estadistica espacial en la investigación salubrista: caso síndrome de Down Investigación

    Alegret Rodríguez, Milagros; Herrera, Manuela; Grau Abalo, Ricardo

    Resumo em Espanhol:

    Introducción: Una ventaja de utilizar las técnicas de análisis estadístico espacial es que ellas son capaces de resumir el complejo patrón espacial, haciendo esta complejidad digerible para los ojos y la mente humana, lo que hace más factible la toma de decisiones y la intervención. Se ejemplifica este razonamiento con el estudio de un evento de salud, en el que se compara el resultado del análisis espacial con los métodos tradicionales de la epidemiología. Objetivos: Realizar en un caso de estudio, análisis de estadística espacial y contrastarlos con análisis epidemiológicos convencionales a fin de mostrar la factibilidad y ventajas de su uso en acciones de vigilancia de eventos para la toma de decisiones. Métodos: Se utilizaron los datos de 15 años de vigilancia del síndrome de Down en la provincia de Villa Clara, Cuba, en el período 1985-2000. Para el análisis espacial se utilizó la técnica de detección de conglomerados (clusters) de Kulldorff. Las representaciones cartográficas se realizaron en MapInfo v 5.0, importando los resultados estadísticos al sistema de información geográfica. Los análisis epidemiológicos incluyeron la valoración del riesgo relativo areal, y el cálculo de otros estadígrafos relacionales y de tendencia central. Resultados: Se puso en perspectiva la diferenciación de los determinantes del síndrome de Down asociados a la contextualidad espacial, lo que complementó de forma muy oportuna los análisis basados en los datos de los casos, proporcionando evidencia que no podía ser extraida usando solamente análisis convencionales. Conclusiones: El análisis espacial fue capaz de mostrar en forma expedita hallazgos y proyecciones que fueron posteriormente respaldadas por análisis convencionales desarrollados en el marco de este ejemplo. La diferenciación encontrada en los determinantes del síndrome de Down en zonas rurales y urbanas permite implementar estrategias diferenciadas para la prevención de esta cromosomopatía en ambos contextos.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: One of the advantages of spatial statistical analysis techniques is that they can summarize the complex spatial pattern by making such complexity assimilable into the human eyes and mind, and decision-making and interventions more feasible. This reasoning is exemplified by means of the study of a health event in which the result of spatial analysis is compared with those of traditional epidemiological methods. Objectives: To use spatial statistical analysis in a case study and to compare it with conventional epidemiological analysis in order to show the feasibility and advantages of this method in the event surveillance for the decision-making. Methods: Data from 15 years of Down's syndrome surveillance work carried out in Villa Clara province from 1985 to 2000 were used. Kulldorff's cluster detection techniques were employed in the spatial analysis. Mapping was based on MapInfo v 5.0, importing the statistical results to the geographical information system. Epidemiological analyses included relative real risk assessment and the estimation of other relational and central tendency statistic. Results: The differentiation of Down's syndrome determinants associated to the spatial context was put in perspective, which served to supplement in a timely manner the case data-based analysis. This provided evidence that could not have been drawn if conventional analysis had solely been used. Conclusions: The spatial analysis could quickly show findings and projections that were further backed up by the conventional analysis made in this case. The differentiation of Down's syndrome determinants in rural and urban areas allowed implementing differentiated strategies to prevent this chromosome disorder in both settings.
  • Criterios del personal de apoyo en el trabajo contra el Aedes aegypti en Ciudad de La Habana. 2006 Investigación

    Jean-Claude, Magdalena Mirabal; Noriega Bravo, Vivian

    Resumo em Espanhol:

    Introducción: En la lucha contra el Aedes aegypti han trabajado diferentes sectores y la población en todo el país de forma intensiva y organizada. Objetivos: Identificar criterios del personal de apoyo involucrados en la campaña y complementar la información obtenida de una investigación realizada para caracterizar el sistema organizacional de las unidades de vigilancia y lucha antivectorial en Ciudad de La Habana, a partir de la pesquisa entre operarios, supervisores, jefes de brigadas y de áreas. Este estudio se llevó a cabo en las mismas áreas de salud de esta investigación, en el año 2006. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo en una muestra no probabilística, por criterio de autoridad, en 13 áreas de salud, correspondientes a 12 municipios de Ciudad de La Habana.La muestra quedó conformada por 175 personas: 104 movilizados por el Partido Comunista de Cuba y 71 movilizados por el Gobierno en representación de diferentes sectores. La técnica de recolección de información empleada fue la entrevista a profundidad, realizadas por residentes de segundo año de Higiene y Epidemiología previamente entrenados. Se obtuvo el consentimiento de los participantes. Resultados: La mayoría de los planteamientos fueron clasificados como "desfavorables" en todas las categorías y tipologías que surgieron de las entrevistas realizadas en los dos grupos estudiados, relacionados con la organización y funcionamiento, la atención al hombre, idoneidad del personal, el trabajo con la comunidad y el apoyo de los sectores. Conclusiones: La solución de los problemas detectados a partir de los criterios del personal de apoyo es necesaria e importante para lograr mayor efectividad y eficiencia con sostenibilidad en el trabajo diario con los diferentes actores sociales que participan en el control del Aedes aegypti. Los resultados encontrados reafirman y complementan los del estudio realizado en el año 2006. Se recomienda comunicar los resultados a las autoridades pertinentes.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: In the fight against Aedes aegypti several sectors as well as the population throughout the country have participated in an intensive and organized way. Objectives: To identify criteria of the staff that has worked in support of this fight against the mosquito and to supplement the information collected from a research work aimed at characterizing the organizational system of surveillance and anti-vector control units in City of Havana province, taking as a basis a survey among operators, supervisors, heads of brigades and of areas. This study was conducted in the same health areas of the previous research work in 2006. Methods: A descriptive study was conducted on a non- probabilistic sample, following the authority criteria, in 13 health care areas from 12 municipalities in Havana City. The sample was finally composed of 175 persons: 104 who had been mobilized by the Communist Party of Cuba and 71 by the Cuban government on behalf of several economic sectors. Data gathering technique was the in-depth interview made by previously trained Hygiene and Epidemiology second-year residents. The participants accepted to take part in this study. Results: Most of the statements by the interviewed people were classified into "unfavourable" for all categories and typologies from the interviews of the two studied groups, in terms of organization and functioning, care to the workers, suitable qualification of the staff, work with the community and support by the different sectors. Conclusions: The solution to detected problems based on the criteria of the supporting staff is necessary and important to achieve higher effectiveness and efficiency and sustainability in daily work by different social actors involved in Aedes aegypti control. The achieved results confirmed and supplemented those of the research work in 2006. It was recommended to communicate the results of this study to the relevant authorities.
  • Caracterización psicosocial de pacientes con diabetes tipo 2 en atención primaria Investigación

    Colunga-Rodríguez, Cecilia; García de Alba, Javier E.; Ángel-González, Mario; Salazar-Estrada, José G.

    Resumo em Espanhol:

    Objetivos: Describir características psicosociales en personas con diabetes tipo 2. Métodos: Estudio transversal en 200 personas con diabetes. Se evaluó la autoestima, el estrés, la depresión y locus de control con Coopersmith, Seppo Aro, Zung y Escala de Locus de Control, respectivamente, todos con alfa de Cronbach de 77 a 85. Se registraron variables sociodemográficas, glucemia, antigüedad del diagnóstico y estadio de la diabetes. Se realizaron análisis descriptivo y comparaciones entre sexos con programas computarizados. Resultados: Mujeres 74 %, edad 59,2±11,5, casados 80 %, ocupación 55 % hogar, escolaridad 3er. grado, antigüedad 10,3±8,5 años, glucemia 174,2±75,9 mg/dL, 81 % descontrolados o complicados. Autoestima media-baja 59 %, estrés alto 26 %, depresión severa 27 %, locus externo 41 %. Sin diferencias por sexo, excepto autoestima más alta en mujeres y glucemia mayor en hombres (p<0,05). Conclusiones: Autoestima disminuida en la mitad de la muestra, estrés y/o depresión en la cuarta parte; alto locus externo. Sólo difiere la autoestima en mujeres.

    Resumo em Inglês:

    Objectives: To describe psychosocial characteristics of type 2 diabetes persons. Methods: Cross-sectional study of 200 diabetic persons. Self-esteem, stress, depression and control locus were evaluated with Coopersmith, Seppo Aro, Zung and Control Locus Scale respectively, all of them with Cronbach's alpha from 77 to 85. Sociodemografic variables, glycemia, seniority and diabetes staging were recorded. Descriptive analysis and comparisons between sexes were made using several software. Results: Seventy four percent were females, age 59.2±11.5; 80 % married, 55 % were housekeepers, 3rd grade schooling, seniority of 10.3±8.5 years, glycemia equal to 174.2±75.9 mg/dL, 81 % presented with uncontrolled diabetes or complications. Also, 59 % showed medium to low self-esteem, 26 % were highly stressed, 27 % suffered severe depression, external locus found in 41 %. No difference found between sexes except for greater self-esteem in women and higher glycemic values in men (p<0,05). Conclusions: Lower self-esteem in half of the sample, stress and/or depression in one fourth of the participants, high external locus. Self-esteem only differs in women.
  • Costo institucional del infarto agudo del miocardio en en el Instituto de Cardiología y Cirugía Cardiovascular Investigación

    Fernández García, Ariana; Gálvez González, Ana María; Castillo Guzmán, Antonio

    Resumo em Espanhol:

    Introducción: Mejorar los indicadores de salud es una tarea de toda la sociedad, donde se impone el control y el empleo racional de los recursos en el sistema de salud. Objetivos: Determinar el costo institucional del infarto agudo del miocardio en los pacientes atendidos en el Instituto de Cardiología y Cirugía Cardiovascular en el año 2006. Métodos: Se realizó un estudio retrospectivo, del tipo de descripción de costos. El enfoque metodológico utilizado fue el costo de la enfermedad. Los costos se clasificaron como costos directos, totales y promedios o costos unitarios. Los costos fueron expresados en pesos cubanos no convertibles del año 2006. La perspectiva de análisis adoptada fue la institucional. El universo de estudio estuvo constituido por 88 pacientes. En el cálculo del costo total institucional se consideraron las siguientes variables: costo por medicamentos, por medios diagnósticos, por salarios, por materiales de curación y por otros servicios. Resultados: El costo total institucional de la atención del paciente con infarto agudo del miocardio fue de 470 273,92 pesos cubanos, con un costo unitario según días / paciente de 508,95 pesos cubanos y un costo promedio según número de pacientes de 5 344,02 pesos. Conclusiones: El costo total de la atención del paciente con infarto agudo del miocardio para el Instituto de Cardiología y Cirugía cardiovascular estuvo dado fundamentalmente por el tiempo dedicado a la atención del paciente, la cantidad de profesionales y técnicos altamente calificados necesarios en el manejo de la enfermedad, y los tratamiento empleados.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: To improve the health indicators is the whole society's task in which the control and rational use of resources allocated to the health care system are necessary. Objectives: To determine the institutional cost of the acute myocardial infarction affecting patients who are cared for by the Institute of Cardiology and Cardiovascular Surgery in 2006. Methods: A retrospective cost description-type study was conducted. The methodological approach was the cost of disease. These costs were classified into direct, total and average/unit costs and given in inconvertible Cuban pesos for the year 2006. The analysis perspective was institutional. The universe of study was composed by 88 patients. The calculation of the total institutional cost took into consideration the following variables: drug cost, diagnostic means cost, salary cost, curing materials cost and other services cost. Results: The total institutional cost of the care to a patient with acute myocardial infarction was 470 272.92 Cuban pesos, with a unit cost per day/patient of 508.95 pesos and an average cost per number of patients of 5 344.02 pesos. Conclusions The total cost of care to a patient with acute myocardial infarction for the Institute of Cardiology and Cardiovascular Surgery was fundamentally represented by the length of time devoted to care for the patient, the number of required highly qualified professionals and technicians to manage the disease and the therapies used.
  • Niveles de eficiencia de los policlínicos tipo I en Matanzas: Evolución durante el año 2006 Investigación

    Sánchez Delgado, Zoe; Chaviano Morena, Magalys; García Fariñas, Anaí

    Resumo em Espanhol:

    Objetivos: En el momento actual, donde se han incrementado las inversiones en el nivel primario de atención, cobra importancia determinar la eficiencia de las unidades de salud, identificar las unidades de mejor práctica, y determinar áreas potenciales de mejora para la eficiencia. Métodos: Se realizó una investigación descriptiva retrospectiva en todos los policlínicos tipo I en Matanzas durante el año 2006. Se consideraron cinco indicadores de resultados y cuatro de recursos. Se empleó el análisis envolvente de datos bajo el modelo de maximización de resultados y rendimientos constantes a escala. Resultados: Se identificaron seis patrones de comportamiento de la eficiencia. Para las unidades ineficientes tuvo un peso importante las cantidades relativamente mayores de recursos con que contaron, estas deben mejorar sus resultados especialmente en la detección de BAAR+ y la satisfacción de la población. Conclusiones: La provincia alcanzó valores medios de eficiencia susceptibles de ser mejorados y se demostraron las potencialidades de la eficiencia como instrumento evaluativo.

    Resumo em Inglês:

    Objectives: Nowadays, investments at the primary health care level have increased and thus it is more important than ever to determine the efficiency of health care facilities, to identify those facilities with the best health practice and look for potential areas of efficiency improvement. Methods: A retrospective descriptive research study was carried out in all the type I polyclinics located in Matanzas province during 2006. Five result and four resource indicators were considered. Data envelopment analysis under the model of scale result maximization and constant performances was used. Results: Six patterns of efficiency behaviour were identified. The relatively higher amount of available resources had a quite important effect in the inefficient facilities of the province; they must improve their results particularly in BAAR+ detection and in the level of satisfaction of the population. Conclusions: The province reached average efficiency values that can be improved. The potentialities of efficiency as an assessment tool were proved.
  • Primer estudio de Enterobacter sakazakii en alimentos en Cuba Investigación

    Leyva, Virginia; Ruiz, Heidi; Machín, Mayrín; Tejedor, René; Martino, Tamara K.; Ferrer, Yaumara

    Resumo em Espanhol:

    Introducción: Enterobacter sakazakii es uno de los microorganismos patógenos emergentes que han hecho su aparición en los últimos años, fundamentalmente como contaminante ocasional de las fórmulas infantiles en polvo. En países en vías de desarrollo no existen suficientes investigaciones sobre este microorganismo, en Cuba este constituye el primer estudio realizado. Objetivos: Conocer la presencia de E. sakazakii en muestras de leche en polvo de importación. Métodos: Se analizaron 60 muestras de leche en polvo, entera y descremada, provenientes de nueve países, se siguió la técnica recomendada por autoridades reguladoras de EE.UU., con la inclusión de pruebas bioquímicas convencionales como alternativa antes de aplicar el sistema de identificación API 20E. Se empleó el agar hierro Kligler y el agar citrato de Simmons; en aquellas cepas con imagen sugestiva de Enterobacter se comprobó la obtención de triptofano a partir de indol, reacción de Voges Proskauer y rojo de metilo, descarboxilación de lisina y ornitina, dihidrólisis de la arginina, producción de ácido de sacarosa, dulcitol, adonitol, rafinosa y sorbitol. Resultados: Se obtuvo crecimiento de enterobacterias en 26 muestras. Una sola cepa dio resultado presuntivo de E. sakazakiipor pruebas bioquímicas, la misma se confirmó por API 20E para 1,6 % de positividad. Conclusiones: En general la calidad microbiológica de las muestras de leche estudiadas fue buena. La técnica empleada para determinar E. sakazakii en muestras de leche en polvo, con la inclusión de pruebas bioquímicas convencionales, es factible de realizar en Cuba, para minimizar los costos asociados a la utilización de API 20E. Sería importante continuar estos estudios en áreas hospitalarias, especialmente aquellas donde se preparan fórmulas lácteas para recién nacidos.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: Enterobacter sakazakii is an emerging pathogen that has been isolated in milk powder preparations for infant in the last few years. Practically there is no research works about this microorganism in developing countries; in Cuba this is the first study. Objectives: To detect the presence of E. sakazakii in imported milk powder samples. Methods: Sixty samples of whole and skimmed powdered milk imported from 9 countries were analyzed. Before applying API 20E Kit, the recommended technique by US regulatory bodies including conventional biochemical tests was used. Kligler's iron agar and Simmons's citrate agar were employed; other tests such as obtaining of triptophane from indole, Voges Proskauer reaction, methyl red, lysine and ornitine decarboxylation, arginine dihydrolysis, production of sucrose acid, dulcit, adonit, raffinose and sorbitol were performed in presumptive Enterobacter strains. Results: Enterobacteria were isolated in 26 samples. Just one strain was classified as E. sakasakii using the traditional biochemical tests and further confirmed by API 20E for 1.6 % possitivity of the sample. Conclusions: Generally speaking, the microbiological quality of powered milk samples was good. The technique used to determine E. sakazakii in powered milk samples, including conventional biochemical tests, is feasible to be performed in Cuba in order to reduce costs inherent to the use of API 20E. It is important to conduct these studies in hospital settings, particularly in those areas where milk formulae for neonates are prepared.
  • Incidencia de Listeria spp. en hortalizas frescas Investigación

    Martino, Tamara K.; Lemus, Diadelys; Leyva, Virginia; Tejedor, René; de los Reyes, Maritza; Soto, Perla

    Resumo em Espanhol:

    Introducción: Listeria monocytogenes es un patógeno que puede transmitirse por el consumo de hortalizas, en Cuba no se conoce su incidencia en estos alimentos. Objetivos: Evaluar la presencia de Listeria spp. y el efecto de los procedimientos de limpieza, en hortalizas frescas comercializadas en Ciudad de La Habana. Métodos: Se estudió Listeria spp. en 86 muestras, mediante el método rápido de Oxoid (1999) y los métodos ISO 11290-1/1996 e ISO 11290-2/1998, se realizó enriquecimiento en frío y pruebas bioquímicas complementarias. Se determinaron indicadores de calidad sanitaria, coliformes (NC ISO 4832/2002) y coliformes fecales (NC 38-02-14/1989). Se comprobó la presencia o no de la bacteria después del proceso de limpieza, en muestras positivas a Listeria spp. y en muestras inoculadas con Listeria monocytogenes. Resultados: En frijolitos chinos, lechuga, zanahoria, col y cebollino se detectó Listeria spp. por la prueba rápida; sólo en las tres últimas muestras se aisló L. innocua, en concentraciones <10²/g. Estas muestras presentaron coliformes >10³/g y dos de ellas, coliformes fecales >10²/g. Después del proceso de limpieza no se detectó la bacteria en cebollino y zanahoria positivos a L. innocua, mientras que en lechuga y zanahoria inoculadas con L. monocytogenes, sólo se redujo la carga microbiana. Se comprobó que no es suficiente el proceso tradicional de limpieza para eliminar L. monocytogenes a menos que se halle en bajas concentraciones. Conclusiones: La única especie identificada fue L. innocua, que no constituye un riesgo para la salud. Las muestras positivas a Listeria spp. no poseen una buena calidad sanitaria.

    Resumo em Inglês:

    Introduction: Listeria monocytogenes is a pathogen that can be vegetable-borne. Its incidence on this type of food is unknown in Cuba. Objectives: To evaluate the presence of Listeria spp. and the effect of cleaning methods in fresh vegetables on sale in the City of Havana. Methods: Eighty six samples were analyzed by using Rapid Test Oxoid (1999) and the traditional ISO 11290-1 (1996) and ISO 11290-2 (1998) methods. Also additional biochemical tests and cold enrichment to 4 ºC, were made. Health quality indicators, coliforms (NC ISO 4832/2002) and faecal coliforms (NC 38-02-14/1989) were determined. The presence or absence of bacteria after the cleaning process was determined in samples positive to Listeria spp. and in contaminated samples with Listeria monocytogenes. Results: Listeria spp. was detected by the rapid test in lettuce, carrot, cabbage and scallion; Listeria innocua was isolated in the last three ones at<10² UFC/g concentrations. These samples showed coliforms at>10³/g concentrations and two of them faecal coliforms at>10²/g. After the cleaning process, no bacteria was detected in previously L. innocua positive carrot and scallion samples whereas in lettuce and carrot samples innoculated with L. monocytogenes and cleaned, the level of this microorganism was just reduced. It was confirmed that the traditional cleaning process to eliminate L. monocytogenes is not enough unless this bacterium is present at low concentrations. Conclusions The only isolated species L. innocua was not a health risk. Listeria spp.-positive samples did not have good sanitary quality.
  • Potencial erosivo de las bebidas industriales sobre el esmalte dental Investigación

    López Soto, Olga Patricia; Cerezo Correa, María del Pilar

    Resumo em Espanhol:

    Objetivos: Determinar el potencial erosivo de varias bebidas por medio de la determinación del pH y de su concentración de fosfatos y de fluoruros. Métodos: Para el análisis, las bebidas se agruparon en gaseosas colas, gaseosas de naranja-lima-limón, gaseosas rojas, jugos de naranja, jugos de frutas, bebidas deportivas y bebidas con contenido de alcohol. Para medir el pH se utilizó un equipo calibrado y verificado. Las mediciones se realizaron por triplicado. La concentración de fosfatos se determinó por el método gravimétrico de molybdato de quinolina y la de flúor, mediante la utilización de un electrodo específico para el ión fluoruro. Resultados: Las bebidas colas, una de las gaseosas de naranja-lima-limón y un jugo de naranja, registraron pH inferiores a 2,14. El contenido más alto de fosfato lo presentó el vino blanco (6,44 mmol/L). Las bebidas deportivas, dos de las bebidas de naranja, una de las cervezas, una de las gaseosas rojas, el vodka y el vino blanco, no registraron contenidos de fluoruros. Las demás estuvieron por debajo de 0,23 partes por millón de fluoruros. Conclusiones: De acuerdo al pH las bebidas con posible potencial erosivo serian las gaseosas colas, las gaseosas de naranja-lima-limón, una de las gaseosas rojas, los jugos de naranja, los jugos de fruta y una de las cervezas. Ninguna de las bebidas registró una cantidad suficiente de fluoruros para reducir su potencial erosivo. Sólo tres bebidas, la cerveza, un jugo de naranja y el vino blanco, tenían valores de fosfatos que podrían prevenir en algo la disolución del esmalte según la referencia científica considerada.

    Resumo em Inglês:

    Objectives: To determine the erosive potential of several beverages by means of pH determination and phosphate and fluoride concentrations. Methods: For their analysis, beverages were grouped into sprinkling colas, orange/lime/lemon sprinkling beverages orange juices, sports drinks and alcohol-containing beverages. A calibrated and verified piece of equipment was used to measure pH three times. Phosphate concentration was estimated by gravity method of kinoline molybdate whereas fluoride concentration was measured with a fluoride ion-specific electrode. Results: Colas, one of the sprinkling beverage flavoured orange-lime-lemon and one orange juice recorded pH values lower than 2,14. The highest contents of phosphate was found in white wine (6,44 mmol/L). Sports drinks, two orange beverages, one beer, one red sprinkling drink, vodka and white wine, did not show any fluoride contents. The rest of beverages was under 0,23 parts per million fluorides. Conclusions: According to pH values, the beverages with possible erosive potential are sprinkling colas, orange/lime/lemon sprinkling beverages, sprinkling red drink, orange juices, fruit juices and one beer. None of beverages had fluoride contents enough to reduce the erosive potential. Just three beverages including beer, orange juice and white wine exhibited phosphate values that could somehow prevent the dilution of tooth enamel according to the analyzed scientific literature.
  • El artículo de revisión Revisión

    Cué Brugueras, Manuel; Díaz Alonso, Guillermo; Díaz Martínez, Ana Gloria; Valdés Abreu, Manuela de la C.
  • Repercusión visual del uso de las computadoras sobre la salud Debate

    Pérez Tejeda, Alain A.; Acuña Pardo, Arlenis; Rúa Martínez, Raúl

    Resumo em Espanhol:

    En la sociedad actual el trabajo con computadoras se ha convertido en una necesidad, sin embargo, muy pocos médicos han estudiado los efectos nocivos sobre la salud que dicho equipo pudiera ocasionar. Este trabajo esta dirigido a reflejar la relación existente entre el daño ocular y el uso de la computadora en condiciones inadecuadas, así como describir las condiciones ergonómicas a tener en cuenta para prevenir el daño visual durante el trabajo con las computadoras. Se realizó una revisión bibliográfica sobre este tema en Internet y la literatura impresa nacional e internacional. Los daños oculares encontrados están casi todos en el orden de los síntomas y signos astenópicos. Los mismos se reducen notablemente con el trabajo en adecuadas condiciones ergonómicas dadas por variables como: tiempo de exposición, distancia y ángulo de trabajo, iluminación y reflejos, disposición del mobiliario, presencia o no de tóxicos en el ambiente, temperatura y humedad ambiental.

    Resumo em Inglês:

    In today's society, working with computers has become a necessity; however, very few doctors have studied the harmful effects of this device on health. This paper was aimed at reflecting the relationship between eye damage and the use of computer under inadequate conditions, as well as at describing the ergonomic conditions to be taken into account to prevent the visual damage while working with the computers. A literature review on these topics was made on Internet and in national and international hardcopy literature. Almost all the ocular damage found so far is asthenopic symptoms and signs. These problems remarkably decrease when an individual is working under appropriate ergonomic conditions based on variables as length of exposure, distance and working angle, lighting and reflexes, placing of furniture, presence or absence of toxic substances in the environment, temperature and humidity.
  • La evaluación de la satisfacción en salud: un reto a la calidad Debate

    Massip Pérez, Coralia; Ortiz Reyes, Rosa María; Llantá Abreu, María del Carmen; Peña Fortes, Madai; Infante Ochoa, Idalmis

    Resumo em Espanhol:

    Con el desarrollo de la humanidad, y en particular con los avances en el terreno de la medicina, es necesario hacer un llamado para humanizar la asistencia en salud y ofrecer servicios de mayor calidad. La calidad en la atención médica debe estar basada en actividades encaminadas a garantizar los servicios de salud accesibles y equitativos con profesionales óptimos y teniendo en cuenta los recursos disponibles, logrando la satisfacción del usuario con la atención recibida. El presente trabajo tiene como objetivos reflexionar sobre la necesidad de integración de elementos de carácter técnico y también de procesos, objetivos y subjetivos, involucrados en el fenómeno de la calidad y enfatizar en su elemento subjetivo: la satisfacción, que representa la vivencia subjetiva derivada del cumplimiento o incumplimiento de las expectativas que tiene un sujeto con respecto a algo. Evaluar la satisfacción no sólo permite obtener un indicador de excelencia, es más aún, un instrumento de la excelencia.

    Resumo em Inglês:

    With the development of mankind and in particular, the advances in the medical field, it is required to make an appeal to humanize health care and to render higher quality services. Medical care quality must be based on activities that assure accessible and equitable health services offered by skilled professionals, taking the available resources into account, and make the user be satisfied with the medical care provided. The present paper was aimed at reflecting on the need of integration of technical elements and objective and subjective processes involved in quality and at putting emphasis on its subjective element, that is, the satisfaction that represents the subjective experience derived from the met or unmet expectations of an individual. The evaluation of satisfaction does not only allow obtaining an excellence indicator but also an excellence tool.
  • La relación entre los niveles de atención constituye un determinante clave de la salud Debate

    Van der Stuyft, Patrick; De Vos, Pol

    Resumo em Espanhol:

    Basándose en ejemplos concretos de sistemas de salud, se aportan elementos y argumentos al debate internacional sobre la importancia de los niveles de atención y de la relación óptima entre niveles. El primer nivel tiene tres funciones esenciales: ser el punto de entrada al sistema, facilitar y coordinar el itinerario de su paciente en el sistema, y asegurar la integración y la síntesis de la información de salud de cada paciente. Describiendo los diferentes obstáculos y problemas posibles, en primer lugar la lógica comercial que se ha ido introduciendo en muchos sistemas, los autores definen puntos de atención y proponen ajustes para asegurar el acceso universal, la equidad, la eficacia y eficiencia, y la sostenibilidad de un sistema de salud.

    Resumo em Inglês:

    On the basis of concrete examples of health systems, several elements and arguments are added to the international debate about the importance of health care levels and their optimal interrelationship. The first level has three main functions: being the entry point to the system, facilitating and coordinating the itinerary of a patient within the system, and guarantee the integration and summary of health information on each patient. By describing the various obstacles and possible problems, mainly the commercial logics that is being introduced in many systems, the authors defined points of attention and suggested adjustments to assure universal access, equity, efficiency and efficacy, and sustainability of a health care system.
  • Universalización de la formación académica e investigativa para la obtención del doctorado en el sector salud Debate

    Castañeda Abascal, Ileana Elena; Rodríguez Cabrera, Aida; Hernández Meléndez, Edelsys; Rojo Pérez, Nereida

    Resumo em Espanhol:

    Los propósitos actuales de universalizar la formación académica e investigativa para la obtención de grados científicos en el sector de la salud se unen a los procesos de universalización de la educación médica cubana y responden a la necesidad del sector de solucionar los problemas de salud con la aplicación del método científico. Los actuales escenarios de la atención primaria y secundaria son verdaderos espacios docentes e investigativos que permiten alcanzar este encargo de la Universidad Médica. La universalización de la formación de doctores en el área de la salud se encuentra favorecida por la voluntad política del Estado Cubano, en el propio pensamiento del Comandante en Jefe quien ha apuntado que estamos llamados a alcanzar un alto desempeño en los servicios mostrado por los profesionales de la salud en el país y en todas las misiones internacionalistas. En este trabajo se expone la estrategia trazada por el Ministerio de Salud Pública de Cuba en aras de intensificar la formación de doctores en ciencia en el sector y se exponen los resultados alcanzados en el doctorado en ciencias de la salud, como un ejemplo de todo lo que se está haciendo en el país.

    Resumo em Inglês:

    The present objectives of universalization of the academic and research formation for earning scientific degrees in the health care sector are added to the universalization processes of the Cuban medical education. At the same time, they respond to the need of this sector to give solution to the health problems with the help of scientific methods. The current scenarios of the primary and secondary care are real teaching and research settings that allow attaining this goal of the medical university. Universalization of PhD. formation in the health care area is encouraged by the political willingness of the Cuban state, the Commander-in-Chief's thinking, who has stated that we are called upon to reach high performance in health services, which has been shown by health professionals in the country and in all the internationalist missions. This paper presented the Ministry of Public Health strategy with a view to expanding the formation of PhDs. and showed the results of one of the areas, that is, PhD. in health sciences as an example of the work that is being carried out throughout the country.
  • Implicación de los valores éticos y morales en el enfrentamiento de las adicciones en jóvenes Debate

    Gutierrez Raina, Daniel; Hernández Meléndez, Edelsys

    Resumo em Espanhol:

    El uso de sustancias adictivas constituye un grave y complejo fenómeno social ya que es un problema de salud directamente relacionado con la familia y la educación. La preocupación en la República Argentina por el consumo de alcohol y drogas llevó en 1999 a la Secretaría de Programación para la Prevención de la Drogadicción y la Lucha contra el Narcotráfico de la Presidencia de la Nación, a la realización de un estudio de prevalencia a nivel nacional sobre el uso de sustancias psicoactivas en los últimos 30 días anteriores a la aplicación de la encuesta, a individuos entre 16 y 64 años de edad. El estudio arrojó el siguiente resultado: el 72,5 % de la población usó alcohol o tabaco, 2,9 % drogas ilegales y el 1,2 % medicamentos psicoactivos fuera de prescripción médica. Este estudio confirma la importancia de un análisis profundo de la realidad de esta población, poniendo el acento en los estudiantes, que aunque conocen las consecuencias de su uso y abuso, no tienen un cambio de actitud frente al problema. Además, los jóvenes están en un período de la vida donde se puede trabajar desde lo social, demostrándoles los principios éticos que sustentan el valor de la vida.Es por eso que se proyecta el presente trabajo que tiene por objetivo general analizar el problema del uso de sustancias adictivas desde una posición ético-social con énfasis en los aspectos éticos que se deben tener presentes en el abordaje de los problemas adictivos.

    Resumo em Inglês:

    Use of addictive substances is a serious and complex social phenomenon since it is a health problem directly related to the family and education. The concern about alcohol and drug consumption in the Argentinian Republic led the Department of Programs for the Prevention of Drug Addiction and Fight against Drug Traffic under the Presidency of the Nation to perform a study on the national prevalence of use of psychoactive substances in the last 30 days before administering a survey to individuals aged 16-64 years. The study yielded the following result: 72.5 % of the population took alcohol or smoked, 2.9 % used illegal drugs and 1.2 % psychoactive drugs without any medical prescription. This study confirmed the importance of an in-depth analysis of this population segment's realities, putting emphasis on the students whose knowledge about the consequences of drug use and abuse has not led them to change their attitude to face this problem. Also, the young people are living a period of life that allows working with them from a social perspective and show them the ethical principles supporting the value of life. This is the reason why the present paper was aimed at analyzing the problem of use of addictive substances from an ethical/social standpoint, with emphasis on ethical aspects that should be considered in approaching addiction problems.
  • Metodología para definir funciones profesionales Debate

    Torres Esperón, Maricela

    Resumo em Espanhol:

    Se describe una metodología para definir funciones profesionales, diseñada y validada por la autora en una investigación nacional del Programa Ramal de Investigación en Sistemas y Servicios de Salud de Cuba, que se realizó durante los años 2002 al 2004 y cuyos resultados han sido utilizados para la regulación de la práctica de la profesión de Enfermería durante el año 2008. Dicha metodología se estructura en tres etapas en las que predomina el uso de técnicas cualitativas, tales como revisión documental, consulta a expertos, en este caso a dos grupos diferentes, uno como comité de experto y otro como panel de experto para la aplicación del método Delphi, y por último la técnica de observación para la verificación en la práctica. Se aplica además una encuesta en el proceso intermedio de los dos grupos de expertos. El carácter dialéctico y participativo de la metodología propuesta permite que con cada etapa se enriquezca la otra y se logre un producto científicamente probado.

    Resumo em Inglês:

    A methodology for definition of professional functions, designed and validated by the author in a national research work of the Branch Research Program on Health Systems and Services in Cuba performed from 2002 to 2004, was used. The results of the study have been used for the regulation of nursing practice in 2008. This methodology is structured in three phases in which use of qualitative techniques such as literature review, expert consultation, in this case to two different groups, one as expert committee and the other as expert panel for the implementation of Delphi method, and finally, the observational technique for verification in practice. A survey of the two groups of experts is administered in the intermediate process. The dialectical and participatory nature of the submitted methodology makes it possible that each phase be enhanced by the other phase and thus a scientifically proven product is achieved.
  • Las ciencias sociales en medicina Clásicos

    García, Juan César
  • Edmundo Granda Ugalde (1946-2008) Obituario

  • José Jordán Rodríguez (1920-2008) Obituario

  • Llamamiento de la Seccion de Medicina Social (Ateneo "Juan César García"), de la Sociedad Cubana de Salud Pública-ALAMES Cuba Llamamiento

Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas La Habana - La Habana - Cuba
E-mail: ecimed@infomed.sld.cu