Resumo em Espanhol:
La Fecundación In Vitro (FIV) y la Transferencia de Gametos a la Trompa de Falopio (GIFT) han hecho posible el nacimiento de cientos de miles de niños. Estas tecnologías han puesto al hombre frente a frente a la posibilidad de intervenir en los inicios de su propia existencia. La pregunta es si aquello que es científica y técnicamente factible es bueno para el hombre. La respuesta requiere de una reflexión multidisciplinaria. La filosofía, la bioética y las distintas corrientes religiosas tienen un grano de arena que aportar a este gran desafío.Resumo em Inglês:
Modern reproductive technologies, particularly in vitro fertilization (IVF) and gamete intrafallopian transfer (GIFT), have made possible the establishment of new families through the birth of hundreds of thousands of children worldwide. Meanwhile, these technologies have compelled men to face the possibility of intervening at the very origins of their own biological existence, hence creating doubts and questions beyond the domain of medical science. Society is now asking itself whether all that is scientifically and technically possible is necessarily beneficial to mankind. The answer to this question is not to be found in biological science alone, but instead requires multidisciplinary reflection including all forms of knowledge: philosophical, bioethical, and religious, all contributing to the unavoidable adventure that we are endowed with in the search for a better life.Resumo em Português:
O Programa de Assistência Integral à Saúde Mulher (PAISM) foi lançado pelo Ministério da Saúde em 1983, sendo anunciado como uma nova e diferenciada abordagem da saúde da mulher. Paradoxalmente, o PAISM constitui-se também na primeira vez em que o Estado brasileiro propôs explicitamente, e implantou, embora de modo parcial, um programa que contemplava a regulação da fecundidade. Isso suscitou suspeitas acerca de possíveis intenções ocultas de controle da natalidade. Porém, analisando brevemente a história desse Programa e seu significado social, conclui-se que o PAISM foi pioneiro, inclusive no cenário mundial, ao propor o atendimento à saúde reprodutiva das mulheres, no âmbito da atenção integral à saúde, e não mais a utilização de ações isoladas em planejamento familiar. Por isso mesmo, os movimentos de mulheres, de imediato, passaram a lutar por sua implementação. Seu conteúdo inclui plenamente a definição de saúde reprodutiva adotada pela Organização Mundial da Saúde em 1988, ampliada e consolidada no Cairo em 1994 e em Beijing em 1995. Conseqüentemente, a adoção do PAISM representou, sem dúvida, um passo significativo em direção ao reconhecimento dos direitos reprodutivos das mulheres, mesmo antes que essa expressão ganhasse os diversos foros internacionais de luta.Resumo em Inglês:
The Program for Integrated Women's Health Care (PAISM) was launched by the Brazilian Ministry of Health in 1983 as a new and different approach to women's health. Paradoxically, the PAISM also became the first case in which the Brazilian state explicitly proposed and implemented (albeit partially) a program regulating fertility. This raised suspicions as to disguised promotion of birth control. However, a brief analysis of the history of this program and its social significance suggests that the PAISM was a pioneering undertaking (even within the international scenario) in proposing integrated women's health care as opposed to isolated family planning measures. This helps explain why women's movements in Brazil immediately began to struggle to see it properly implemented. The program contained the definition of reproductive health adopted by the World Health Organization in 1988, which was expanded and consolidated in Cairo in 1994 and Beijing in 1995. Consequently, adoption of the PAISM meant a significant step towards recognition of women's reproductive rights, even before gaining the various international forums for struggle.Resumo em Espanhol:
El artículo se propone explorar algunas características de la visión que las mujeres tienen respecto a su sexualidad, ya que existe información que vincula la cultura sexual de la población con la incidencia del cáncer cérvico uterino. Se exploran la valorización del placer sexual, del ejercicio de la sexualidad tras la menopausia, y las formas de prevenir el cáncer cervical, a través de las respuestas de un grupo de mujeres beneficiarias de Consultorios de Atención Primaria de Santiago de Chile, atrasadas en su examen de Papanicolaou por lo menos un año. Se observa que la valoración expresada por las mujeres de su sexualidad es más positiva que en estudios anteriores en Chile, y que hay disposición de las mujeres a aprender más sobre su cuerpo, aún cuando un grupo minoritario mantiene visiones negativas sobre la sexualidad. Esto abre perspectivas para una acción educativa de los servicios de salud, referida no sólo a mejorar las coberturas del examen de Papanicolaou, sino a mejorar la calidad de vida de las mujeres.Resumo em Inglês:
The purpose of the study is to explore some characteristics of women's perspectives on their sexuality, as there is information that associates the population's sexual culture with the incidence of cervical cancer. The value of sexual pleasure, sexual activity after menopause, and ways of preventing cervical cancer are explored. Data were obtained from a group of women attending primary care clinics in Santiago, Chile, and who were at least a year late for their Pap smear. The value women ascribed to sexuality was more positive than in previous studies performed in Chile. Women want to learn more about their bodies, although a minority still have negative perspectives concerning their sexuality. These results offer health services the opportunity to carry out educational activities with the purpose not only of increasing the number of women who have Pap smears but also of improving their quality of life.Resumo em Português:
A população de mulheres em idade reprodutiva não tem recebido a devida atenção pela área de saúde fora do período da gestação, especialmente em países em desenvolvimento. Com a finalidade de contribuir para o conhecimento sobre as causas de óbito mais freqüentes que incidem nesse grupo populacional, realizou-se o presente estudo. Seu objetivo principal foi avaliar a ocorrência e os registros das mortes em mulheres com idade entre 10 e 49 anos residentes no Município de Recife, PE, ocorridas durante os anos de 1992 e 1993, identificando e agrupando as causas corrigidas desses óbitos. O estudo foi descritivo, de base populacional. Identificadas todas as Declarações de óbito (DO) elegíveis ao estudo na Secretaria de Saúde do Estado de Pernambuco, procedeu-se à codificação da causa básica do óbito e, quando necessário para sua elucidação, realizou-se investigação complementar hospitalar e/ou no serviço de necrópsia e/ou entrevista com o médico assistente e/ou visita domiciliar. Para a codificação da causa básica corrigida do óbito, utilizou-se a 9ª Revisão do CID. Foram identificados 1.013 óbitos de mulheres em idade reprodutiva, sendo os grupos de causas mais freqüentes as neoplasias, as doenças do aparelho circulatório e as causas externas. As complicações da gravidez, parto e puerpério representaram a nona causa de óbito nesse grupo.Resumo em Inglês:
Reproductive-age women, especially in developing countries, have failed to receive proper attention from the health care sector except during pregnancy. This study's objective was to contribute to the knowledge of the most frequent causes of death in this population group. The main purpose was to evaluate the occurrence and recording of deaths among women 10 to 49 years of age in Recife, Pernambuco, Brazil, during 1992 and 1993, and to identify and group the corrected causes of these deaths. It was a population-based descriptive study. After all death certificates eligible for the study were identified at the Health Secretariat of the State of Pernambuco, coding of the basic cause of death was performed. When necessary for its elucidation, a complementary investigation was also carried out at the hospital, autopsy service, and/or through an interview with the attending physician and a household visit. The 9th Revision of the ICD was used for coding the corrected basic cause of death. One thousand thirteen deaths of reproductive-age women were identified. The most frequent groups of causes of deaths were neoplasms, circulatory diseases, and external causes. Complications associated with pregnancy, delivery, and puerperium were the ninth most common cause of death in this group.Resumo em Português:
O Brasil tem uma alta prevalência de laqueadura tubária. Alguns setores da sociedade acreditam que essa alta prevalência estaria indicando um controle da natalidade dissimulado, que visa diminuir a fecundidade nas camadas mais pobres da população. O objetivo deste trabalho é contribuir para a compreensão das possíveis diferenças sócio-econômicas quanto à prática da laqueadura. Para este fim, analisamos uma base de dados com 1.335 mulheres com idade de 15 a 49 anos, obtida entre mulheres de nível sócio-econômico médio-baixo ou baixo, em duas regiões do Estado de São Paulo, no ano de 1991. Os resultados mostraram uma aparentemente maior prevalência de laqueadura entre as mulheres com menor nível educacional e também entre as que moravam em habitação de boa qualidade. Entretanto, ao controlar por idade, essas associações desapareceram, sugerindo que se deviam apenas a menor escolaridade e maiores recursos das mulheres de maior idade, sendo este último o fator mais fortemente associado à prevalência de laqueadura. Discute-se a complexidade das relações entre nível sócio-econômico e ligadura tubária, incluindo a diferença sócio-econômica na prevalência de cesárea, intimamente ligada à esterilização feminina.Resumo em Inglês:
Brazil has a high prevalence of tubal ligation. The hypothesis that it indicates undercover birth control efforts specifically addressed to the poorest sector of Brazilian society has been raised. The purpose of this paper is to evaluate whether there are differences in rates of tubal ligation depending on socioeconomic status. Data were gathered from interviews with 1335 women 15-49 years of age, of low or lower-middle socioeconomic status, carried out in 1991 in two regions of the State of São Paulo. The results showed an apparently higher prevalence of tubal ligation among women with less schooling,, but also among those living in better housing. However, after controlling for women's age, these associations disappeared, suggesting that they were explained by lower educational levels and greater economic resources of women of older age, where the latter factor is more heavily associated with a higher prevalence of tubal ligation. The complexity of the associations between socioeconomic status and tubal ligation are discussed, including the correlations between socioeconomic status and C-sections, which are in turn closely related to tubal ligation.Resumo em Português:
A esterilização feminina é o método anticoncepcional mais usado pelas mulheres brasileiras, embora este método não seja oferecido pelo sistema de saúde. Ele não tem sido recomendado pelos Conselhos de Medicina como um procedimento ético devido à sua ambigüidade legal. Em um estudo realizado na região metropolitana de São Paulo entre março e julho de 1992 foram entrevistadas 3.149 mulheres sobre o uso de anticoncepcionais. Delas, 407 mulheres com menos de 40 anos e que haviam sido esterilizadas há pelo menos um ano foram questionadas sobre a adaptação após a cirurgia. Entrevistas em profundidade com 15 mulheres que estavam arrependidas foram analisadas para um melhor entendimento da natureza do arrependimento. Os resultados incluem: a adaptação após a esterilização, a oferta da cirurgia, o conhecimento dos métodos anticoncepcionais, o uso prévio de métodos entre as mulheres esterilizadas e os fatores associados ao arrependimento. Os dados qualitativos enfocam a falta de informação das mulheres esterilizadas. Os resultados mostram a necessidade de regulamentar este procedimento de forma a salvaguardar a saúde das mulheres, seus direitos reprodutivos e os princípios fundamentais da ética médica.Resumo em Inglês:
Female sterilization is the most widely used contraceptive method among Brazilian women, although it has not been provided by the National Health System. Due to its legal ambiguity, it has not been recommended by Medical Boards as an ethical procedure. A study in which 3,149 women were asked about contraceptive use was carried out in the Greater São Paulo Metropolitan Area between March and July 1992. A total of 407 women under 40 years of age who had been submitted to sterilization at least one year prior to the interview were asked about their adjustment after the operation. Fifteen in-depth interviews with regretful women were analyzed in order to elucidate the nature of such feelings. The results include: adjustment after sterilization, provision of the sterilization procedure, knowledge of contraceptive methods, previous use of methods among sterilized women, and factors associated with regret. The qualitative results focus on the misinformation of sterilized women. Results indicate a need for regulating the procedure in order to ensure women's health, reproductive rights, and the fundamental principles of medical ethics.Resumo em Português:
O objetivo deste artigo consiste em tratar os aspectos positivos e negativos da esterilização feminina, de acordo com o ponto de vista de dois grupos de mulheres esterilizadas em Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, a partir de uma discussão sociológica sobre o seu estado de saúde atual, avaliando-se as relações que costumam fazer entre este estado e a condição de esterilizada. O primeiro grupo está constituído por mulheres provenientes de um bairro de baixa renda, predominantemente donas de casa, e o segundo grupo inclui funcionárias públicas, estudantes e professoras universitárias, provenientes dos setores médios da sociedade, totalizando quarenta mulheres. A metodologia da pesquisa baseou-se em um questionário estruturado com perguntas abertas de modo a registrar tanto aspectos ligados a variáveis sócio-econômicas e demográficas, quanto dados subjetivos ligados às representações das mulheres sobre o período pós-esterilização. Além de uma série de outros aspectos, tornou-se possível concluir que não existe consenso sobre as conseqüências da esterilização, tendo-se constatado a existência de uma proporção significativa de mulheres esterilizadas (11) principalmente antes dos 30 anos que percebem alterações de saúde após a laqueadura.Resumo em Inglês:
The objective of this paper is to point out the positive and negative aspects of female sterilization as seen by two groups of sterilized women in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, based on a sociological discussion of their present health status, evaluating the associations that they generally make with the fact that they have been sterilized. The first group included mostly housewives from a low-income neighborhood, while the second involved upper-middle-class female public employees, students, and university professors, totaling 40 women. Data were obtained through a structured questionnaire with open-ended questions. Information on social, economic, and demographic variables was recorded, along with subjective data associated with women's representations of the post-sterilization period. We concluded that there was no consensus as to the consequences of sterilization, since a number of the women (11/40), mostly sterilized before the age of 30, perceived changes in their health status after surgery.Resumo em Espanhol:
El artículo trata de las dimensiones psicosociales y culturales de las enfermedades de transmisión sexual. Sobre la base de resultados de una investigación cualitativa realizada entre hombres y mujeres de sectores populares (jóvenes y adultos) en el Gran Buenos Aires, la autora discute cómo las nociones legas acerca de las ETS (sus síntomas, vías de transmisión, consecuencias) y las normas culturales sobre el comportamiento sexual y las relaciones de género afectan la habilidad de las personas para considerarse en riesgo y/o adoptar conductas de prevención. También se discuten las implicancias de estos hallazgos en términos de estrategias apropiadas para promover conductas de cuidado de la salud sexual y reproductiva.Resumo em Inglês:
The article deals with the psychosocial and cultural dimensions of sexually transmitted diseases. Based on results from a qualitative study with lower-class males and females (young and adult) from a neighbourhood in the metropolitan area of Buenos Aires, the author discusses how lay beliefs (about symptoms, transmission, consequences) and norms regarding sexual matters and gender relations affect people's ability to consider themselves at risk and/or adopt preventive behaviors. Implications of research results for the design of culturally appropriate strategies to promote sexual and reproductive health are also provided.Resumo em Espanhol:
El objetivo del trabajo es identificar vertientes analíticas para ubicar a los varones en los procesos de salud reproductiva. Se propone cuestionar la interpretación que los identifica solamente como actores que pueden apoyar mejorías en la salud de las mujeres y de los hijos. Es reciente la inquietud por redimensionar su papel, como seres que se reproducen y enfrentan riesgos en su aparato, comportamiento y proceso reproductivos. Una posibilidad para explicitar la presencia de los varones en dichos procesos es identificar cuáles son sus ausencias y presencias que condicionan las consecuencias favorables o no para las mujeres y los hijos. Se trata de ver de qué manera dificultan o contribuyen a mejorar las condiciones de la morbimortalidad materna. Una segunda posibilidad es incursionar en el carácter relacional, social y potencialmente conflictivo de la reproducción "sexualizada". Implica replantear el análisis de la reproducción como un proceso relacional y no como eventos aislados de hombres y mujeres, al mismo tiempo que recuperar la especificidad de unos y de otras. Se utiliza la perspectiva de género con el fin de imaginar los procesos sin negar la dimensión del poder. Así, se replantean la sexualidad, la reproducción y la salud en términos de interacción, con el fin de construir referencias más claras respecto a la población masculina.Resumo em Inglês:
This study aims to identify analytical approaches to situate men in processes pertaining to reproductive health. We challenge the position that identifies them only as actors that can support improvements in the health of women and children. More recently there has been a concern over reshaping their role, as individuals who both reproduce and face risks to their reproductive organs, behaviors, and processes. One possibility for explaining men's presence in such processes is to identify their absence or presence as conditioning the consequences for women and children. The issue is to determine how they hamper or foster maternal health. A second possibility is to delve into the relational, social, and potentially conflictive nature of "sexualized" reproduction. This implies a new approach to the analysis of reproduction as a relational process, rather than as isolated events involving men and women, meanwhile recovering the respective specificities. The gender perspective is used to conceive of processes without denying the power dimension. Thus, a new approach is taken to sexuality, reproduction, and health in terms of interaction, in order to build clearer references with regard to the male population.Resumo em Espanhol:
Los oferentes del servicio de vasectomía en la Clínica del Hombre, en Bogotá, construyen sus representaciones sobre este método anticonceptivo con base en un discurso biomédico, en su interacción con el usuario y en sus propias experiencias de vida. En la oferta del servicio, los orientadores tienen el mayor contacto con los usuarios. Son los encargados de indagar los motivos para solicitar el servicio y dar información que permita tomar una decisión con tranquilidad y certeza. Adicionalmente, son quienes, de manera directa, filtran la demanda del servicio a partir de sus experiencias, conocimientos y destrezas. Esto, conforme a una permanente negociación que realizan entre los criterios institucionales (número y espaciamiento de los hijos, edad del cliente, estabilidad de la pareja y grado de seguridad en la decisión), y su percepción y valoración del usuario. Las representaciones de los orientadores estudiados sobre la toma de decisión de la vasectomía muestran que es presentada, por una parte, como un método fácil e inofensivo y, por otra, como una opción de planificación liberadora.Resumo em Inglês:
Vasectomy service providers at the Clínica del Hombre (Men's Clinic) in Bogotá, Colombia, construct their representations concerning male sterilization on the basis of biomedical discourse, their interaction with clinic users, and their own life experiences. During provision of such services, the counselors are the health professionals who have the closest contact with these clients of the clinic. Counselors are in charge of exploring their motivations in requesting the service, in addition to providing information allowing them to take a calm, sound decision. They also directly filter demand based on their experience, knowledge, and skills, in permanent negotiation between institutional criteria (number of children and gap between them, client's age, steadiness of couple's relationship, and conviction concerning the decision), and their perception and assessment of the client. An analysis of the counselors' representations of decision-making as pertaining to vasectomy indicates that it is a relatively simple and harmless procedure as well as a liberating option in terms of family planning.Resumo em Espanhol:
El acelerado crecimiento de la población, su conformación por edades y su distribución espacial han despertado en el Paraguay una creciente preocupación pública. Experimentamos una transición demográfica moderada, conformada por las consecuencias de la modernización y el ritmo dispar de los cambios económicos y sociales. Al disminuir la mortalidad y persistir patrones de alta natalidad, se conforma una estructura de edades que consolida el crecimiento demográfico, con un aumento centrado en la población dependiente. A fines de los sesenta se percibió la necesidad de abordar de forma sistemática la problemática de población, principalmente en el marco de la planificación económica, implantando al mismo tiempo la planificación familiar como instrumento de salud pública, antecedente de lo que es hoy salud reproductiva. La percepción de los gobiernos nacionales sobre el tema de población fue y es ambivalente, porque se considera el crecimiento poblacional como un factor siempre positivo, producto de una visión economicista que absolutiza las consecuencias de un mercado interno reducido. La inexistencia de un plan de desarrollo, el déficit de gestión y la insuficiente capacitación tornan dudosa la posibilidad de definir políticas o programas de población orgánicamente articulados, excepto en el ámbito de la salud reproductiva.Resumo em Inglês:
The population's high growth rate, age profile, and geographical distribution have aroused increasing public concern in Paraguay. The country is involved in a moderate demographic transition, compatible with the consequences of modernity and the uneven rate of both social and economic changes. Reduction of mortality and the persistence of high birth rate patterns result in an age structure that consolidates demographic growth, with an increased focus on the dependent population. In the late 1960s the need for a systematic approach to population problems was perceived within the framework of economic planning. National governments had, and currently have, an ambivalent perception of this issue, since population growth is simply considered a positive factor. This concept results from an economic view of the consequences of a reduced domestic market in absolute terms. The lack of a Development Plan, the management deficit, and the shortage of training leave doubts as to the establishment of organically connected policies or programs concerning population.Resumo em Português:
O presente artigo constitui-se num ensaio de análise de um momento histórico do processo de formação do pensamento da saúde pública acerca da adolescente grávida: os anos 60. Sua relevância assenta-se, sobretudo, no fato de que várias asserções, então produzidas, ainda exercem grande influência nas idéias e nos modelos referentes à maternidade adolescente no atual estágio do pensamento da saúde pública. Do ponto de vista técnico-metodológico, considera-se que os elementos a serem apreendidos remetem-se respectivamente a dois planos: um explícito, relativo ao registro documental, constituído por mensagens intencionais e claramente comunicadas pelos autores dos textos científicos, e um implícito, que se refere aos elementos que só se apresentariam, na superfície discursiva dos textos, por meio de efeitos estilísticos. Com base nestes pressupostos, procedeu-se a uma exploração de textos em bibliografia especializada valendo-se de uma análise metafórico-metonímica buscando evidenciar sua dimensão implícita.Resumo em Inglês:
This article is an analytical essay on a historical moment in the formation of public health thinking vis-à-vis adolescent pregnancy: the 1960s. Its relevance lies in the fact that several assertions produced then still bear great influence on ideas and models concerning adolescent maternity in current public health thinking. From the technical and methodological point of view, one can assume two levels: an explicit one pertaining to the documentary record, consisting of messages clearly communicated by authors of scientific texts, and an implicit one, with elements that could only surface in text discourse through stylistic effects. Based on such assumptions, we explored the specialized literature using a metaphorical/metonymical analysis in search of such implicit dimensions.Resumo em Português:
Ao longo dos anos, os programas de planejamento familiar preocuparam-se quase que exclusivamente em atingir apenas a população feminina. Mais recentemente essa atitude vem mudando, pois evidenciou-se que os homens têm forte influência sobre suas parceiras quanto ao uso de anticoncepcionais. Dentro deste contexto, a presente pesquisa teve como objetivo geral identificar a perspectiva e o papel masculino quanto à decisão de usar métodos contraceptivos. O tamanho amostral foi calculado em 776 homens de uma universidade paulista; foram selecionados 467 estudantes de graduação, 314 funcionários e 129 docentes, totalizando 910 sujeitos. Foi utilizado um questionário estruturado e pré-testado. A análise dos dados encontra-se em andamento. Os métodos menos conhecidos pelos homens foram: Billings (29,9%), injetáveis (35,4%) e os cremes/geléias (57,8%). Os demais foram mencionados por pelo menos 80% dos entrevistados. A proporção dos que disseram não conhecer qualquer meio de evitar a gravidez esteve em torno de 1,6%. Estes resultados são semelhantes aos encontrados por outros autores.Resumo em Inglês:
Historically, family planning programs have targeted women almost exclusively. More recently it has become clear that men have a strong influence on their partners' use of contraception, either by opposing the use of any or one specific method, or by deciding that a woman has to either use a given method or be sterilized. In this context, our study aimed to evaluate the male perspective on the role of gender in the decision to use contraceptive methods and to have and raise children. The sample consisted of 776 males from a university in the State of São Paulo: 467 graduate students, 314 employees, and 129 teachers. A structured, previously tested questionnaire was used for the interviews. Data analysis is currently under way. The least familiar contraceptive methods were Billings (29.9%), injectables (35.4%), and jellies (57.8%). Some 80% of the interviewees mentioned other methods. The proportion of men who denied knowledge of any contraceptive method whatsoever was 1.6%. Our findings are similar to those of other authors.Resumo em Espanhol:
Tomando como ejemplo la construcción del climaterio femenino por parte de la medicina, de la opinión profana y de las ciencias sociales, se examinan los modelos de interrelación entre estos discursos y se propone la tesis de que la aportación de las ciencias sociales consiste en una reformulación de la base cognitiva de las profesiones de la salud en un nivel de integración.Resumo em Inglês:
Climacteric is constructed by medicine, lay knowledge, and the social sciences. This article examines the interrational models involving these different discourses and proposes that the contribution of the social sciences lies in a reformulation of the cognitive base of the health professions at an integrative level.Resumo em Português:
Os católicos não seguem a doutrina Católica Romana oficial em assuntos de sexualidade e reprodução, que inclui considerar que a contracepção, mesmo para as pessoas casadas, sempre é má, e o aborto provocado, até para salvar a vida da mulher, é sempre imoral. Bem menos conhecido é o envolvimento da Igreja nas decisões políticas sobre estes mesmos assuntos. Por exemplo, a Igreja tem causado, direta ou indiretamente, o fechamento de serviços de fertilização in vitro (FIV) desde a Polônia até o Uruguai. Como a Igreja nunca declarou que quaisquer das opiniões dominantes, ao longo do tempo, acerca de quando o feto se torna uma pessoa constitui uma doutrina ou dogma, não há nenhuma justificativa teológica para a condenação absoluta ao aborto. Também não há uma teoria do "aborto justo" semelhante à da "guerra justa", que permite matar em certas circunstâncias. A grande distância entre as posições da Igreja e os pontos de vista dos fiéis tem levado os católicos a desenvolvem sua própria ética sexual e reprodutiva, funcional e digna. A Igreja poderia dar uma contribuição positiva para a solução dos problemas discutidos se escolhesse estar ao lado das pessoas em sua busca em vez de por obstáculos.Resumo em Inglês:
Catholics do not follow official Roman Catholic teachings on matters of sexuality and reproduction, including the position that contraception , even for married couples, is always evil, and that direct abortion , even to save a woman's life, is always immoral. Less well known is the extent of the Church's involvement in policy-making on these same issues. For example, it has forced the closing of in vitro fertilization (IVF) services from Poland to Uruguay. As the Church has never declared any of the dominant views, over time, regarding when a fetus becomes a person as a doctrine or dogma, there is no theological justification for the absolute condemnation of abortion. Neither is there a theory on "just abortion" similar to the "just war" that allows killing under certain circumstances. The enormous gap between the Church's positions and the views of worshippers has led Catholics to shape a workable and honorable sexual and reproductive ethic of their own. The Church could make a positive contribution if it chose to accompany people on this quest rather than to raise roadblocks.